niedziela, 2 stycznia 2022

Dlaczego warto wiedzieć, jaki styl uczenia ma nasze dziecko?

 Jedną z tzw. kompetencji kluczowych jest umiejętność uczenia się. Sprawa wydawałaby się prosta, gdyby nie fakt, że świadomość stylu uczenia się naszego dziecka, jego sposobu na zapamiętywanie niejako staje się warunkiem efektywnego uczenia. Obserwując dzieci w trakcie nauki, można czasem odnieść wrażenie, że robią one wszystko, aby się... nie nauczyć - słuchają w tym czasie muzyki, podśpiewują, bawią się czymś, chodzą po pokoju czy nawet skaczą po tapczanie. I tu jest istota problemu - te czynności, które dzieciaki zazwyczaj nieświadomie wykonują w trakcie uczenia się, tak naprawdę ułatwiają im przyswajanie nowych wiadomości.

Stąd kilka informacji, które mogą się przydać Rodzicom, aby mogli realnie wspierać dzieci w procesie zdobywania wiedzy:

1. Nasz mózg intensywnie przyswaja wiadomości przez około 15 minut.

Co to oznacza dla Rodzica? 

Otóż nie można kazać dziecku siedzieć bez żadnej przerwy nad lekcjami przez dłuższy czas. Mniej  więcej po 15 minutach uczenia się powinno ono np.: przejść się po domu, napić herbaty, posłuchać przez chwilę ulubionej muzyki. Tak przerwa nie powinna jednak trwać zbyt długo - zazwyczaj wystarcza 10 minut, aby mózg "odpoczął".

2. Mózg lubi różnorodność.

Co to oznacza dla Rodzica? 

Jeżeli dziecko po 15 - 20 minutach nauki matematyki chce przejrzeć materiał z historii - niech to zrobi. Potem znowu może wrócić do matematyki. Uczenie się przez dłuższy czas tego samego tematu staje się nudne dla mózgu, a co za tym idzie - taka nauka nie przyniesie efektu.

3. Mamy różne typy pamięci - style uczenia się.

Co to oznacza dla Rodzica? 

Dobrze jest poznać styl uczenia się naszego dziecka. Pomocne są w tym różnego rodzaju testy, które można znaleźć w sieci. (Do tego artykułu również załączony został prosty test, który można pobrać i zrobić wraz z dzieckiem.) Poznanie typu pamięci dziecka pozwoli nam zrozumieć to nieraz dziwne zachowanie, gdy każemy synowi czy córce siąść do nauki.

Do najczęściej występujących typów pamięci zalicza się:

  • WZROKOWCA - lubi kolory, notatki graficzne, rysunki. Jego zeszyt często jest "pobazgrany" jakimiś wzorkami czy rysunkami. Ucząc się powinien wykorzystywać zapisywanie kolorami, podkreślenia, ramki oraz inne elementy graficzne, które ułatwiają mu proces zapamiętywania. Więcej na temat wzrokowców TUTAJ
  • SŁUCHOWCA - dużo zapamiętuje z lekcji, o ile nikt nie przeszkadza mu w słuchaniu nauczyciela. Uczy się najlepiej, gdy czyta na głos lub "podśpiewuje" sobie materiał, który musi zapamiętać. Nie można zmuszać go, by był cicho, bo ma się uczyć. Więcej na temat słuchowców TUTAJ
  • RUCHOWCA (KINESTETYKA) - aby się uczyć, musi się ruszać, choćby trochę, stąd często w trakcie nauki "bawi się" długopisem, przesuwa coś po biurku, chodzi po pokoju, skacze lub leży na tapczanie i macha nogami. Żeby ruchowiec miał komfort uczenia się, nie można mu nakazywać siedzenia na krześle przy biurku. Więcej na temat ruchowców TUTAJ

Oczywiście, dziecko nie musi mieć wyłącznie jednego typu pamięci, ale zazwyczaj jeden z nich jest dominujący. 

Podsumowując - warto porozmawiać z dzieckiem, co ułatwia mu naukę. Dzieci zazwyczaj intuicyjnie znajdują najlepszy dla siebie sposób. Jeżeli mają z tym problem, pomóżmy im, ale nie krzykiem, zmuszaniem do wielogodzinnego siedzenia nad książkami - pomóżmy im w znalezieniu sposobu na to, aby nauka była przyjemna, a co za tym idzie - łatwiejsza.

I, Drodzy Rodzice, pamiętajcie o tym, że oceny nie są najważniejsze. Nie każde dziecko jest Omnibusem, a ilość materiału do opanowania jest ogromna. Pozwólmy dzieciom przeżywać ich dzieciństwo szczęśliwie - niech nasze pociechy wiedzą, że to one są dla nas ważne, a nie oceny, jakie przynoszą ze szkoły. Przytulenie dziecka i dodanie mu wiary w siebie gdy dostanie jedynkę, zdziała więcej niż krzyk, "szlaban" i wielogodzinne "wkuwanie" materiału.

Test na style uczenia się

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz